Topinterieurontwerpers (TIO): alle disciplines in één samenwerkingsverband met Forbo Eurocol

Published by

Posted on 28 oktober 2024

Geen tegelzetters of stoffeerders dit keer. We hebben afgesproken met Lettie Mackay, Jeanine Lodders en Carolien Sloot. Alle drie interieurontwerper. We gaan het hebben over TIO, hun landelijke samenwerkingsverband van negen topontwerpers dat zich volledig richt op de zakelijke markt: kantoren, retail en recreatiewoningen. En over hun advies aan Forbo Eurocol.

‘Met LiquidDesign werd Eurocol voor ons een eindproduct’

Spreek met drie interieurontwerpers en accountmanager Petra Biemans van Forbo Eurocol af bij Architecten Showroom Amsterdam (ASA) en al snel wordt er gevoeld aan stoffen, worden stalen bekeken en kleuren naast elkaar gelegd. Dat is ook precies de bedoeling van ASA. Het moet inspireren. Forbo Eurocol heeft er een flinke inbreng. Aan de muur hangt een vrolijk palet van LiquidDesign-kleuren en ook de vloeren zijn van verschillende kleuren LiquidDesign. ‘TIO is in 2015 ontstaan toen een landelijke woninginrichter de beroepsvereniging benaderde’, vertellen Lettie, Jeanine en Carolien. ‘Die was op zoek naar ontwerpers met een landelijke spreiding voor de business-to-businessmarkt. We hebben toen met een aantal ervaren ontwerpers de koppen bij elkaar gestoken. Zo is het collectief ontstaan.’

Optelsom van disciplines

TIO bestaat uit negen vrouwelijke interieurontwerpers (geen bewuste keuze, als man mag je je ook aansluiten). Het is een optelsom van disciplines die elkaar aanvullen en versterken. ‘We hebben mensen die goed zijn in etaleren, in stylen, iemand die grafisch sterk is, iemand die bouwkundig onderlegd is, we hebben zelfs een juriste in ons midden.’ Wie zich wil aansluiten, moet een jaar of acht tot tien ervaring hebben, een expertise toevoegen of een open plek op de landkaart invullen. Hoe werkt de samenwerking? ‘Als een opdracht binnenkomt bij een van ons, zoeken we daar de juiste expertises bij. Ook is het handig om iets samen te doen als er tijdsdruk is of iemand een achtervang nodig heeft of als je met elkaar een advies moet geven.’

Kleuradvies

Dat gebeurde onlangs toen Petra Biemans een vraag bij TIO neerlegde. ‘We zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuwe designvloer’, vertelt zij. ‘We hebben TIO en nog een aantal andere toonaangevende bureaus gevraagd om kleuradvies. Dus: met welke kleuren moeten we de komende jaren rekening houden?’ ‘Wij hebben dat bij ons in de groep gegooid, even snel schakelen. We hebben een aantal moodboards gemaakt. Ja, dat vinden we natuurlijk leuk om te doen. En ook eervol om aan een nieuw product van Forbo Eurocol mee te werken.’

Enthousiast over LiquidDesign

Hoe ver gaat de relatie met Eurocol al terug? ‘We kenden Forbo Eurocol uiteraard als lijmfabrikant, maar sinds de introductie van LiquidDesign en BetonDesign werd Eurocol voor ons ook een eindproduct. Het werd hier in ASA gepresenteerd en we waren meteen enthousiast. We nemen LiquidDesign vaak mee in onze ontwerpen. Het is een product waar de markt behoefte aan heeft.’ Ze sommen de voordelen een voor een op: duurzaam, op basis van kurk, akoestisch, flexibel, prijstechnisch interessant en een kortere verwerkingstijd dan een PU-vloer.

Op de InCoDa-beurs

De kracht van TIO is het collectief. Niet dat ze elkaar vaak zien. De ontwerpers zitten verdeeld over het hele land, maar elke maand is er een online koffiemoment en worden lopende projecten besproken. Ook bezoeken ze samen bedrijven van leveranciers om kennis te maken met nieuwe producten en staan ze bij toerbeurt op de beurs. Na het gesprek haast Jeanine zich naar de InCoDa in Gorinchem, een dag later is Lettie aan de beurt om de stand te bemensen. Petra en collega-accountmanager Linda Wijnands komen die dag ook langs.  ‘Op de beurs kunnen mensen een oppepper winnen in het kader van onze actie: Retailpeper. De vraag luidt: is jouw showroom toekomstbestendig? Of kan je wel wat P.E.P.E.R gebruiken. We kijken dan naar presentatie, experience, personeel, energie en resultaat.’

Productontwikkeling

Het is duidelijk: de vrouwen van TIO zijn niet alleen ervaren interieurontwerpers, ze bruisen ook van de energie en ideeën. ‘We hebben bijvoorbeeld ook productontwikkeling opgenomen in ons marketingplan voor de zakelijke markt. In samenwerking met Tablez hebben we nu een eigen tafel ICON ontworpen. En er komen meer producten aan: een vloerkleed en een eigen kleurcollectie verf.’ Dan moet er nog een rondje gemaakt worden door de showroom. Jeanine praat met Petra over het vervangen van haar eigen LiquidDesign-vloer. ‘Gewoon ontvetten, schuren en opnieuw aflakken, is het antwoord. En dan gaat ieder haars weegs. ‘Tot morgen op de beurs!’

www.topinterieurontwerpers.nl