BNO interieurzaken: Your home away from home

Published by

Posted on 3 mei 2018

BNO Interieurzaken organiseert een serie informatieve bijeenkomsten in de Mosa Design Studio in Amsterdam.

Tijdens deze tweede middageditie op 17 mei kijken we naar ontwerpen voor hospitality. De hotelbranche is de afgelopen decennia drastisch veranderd. Niet alleen ontstonden er concurrenten als Airbnb op wie het klassieke adagium voor de sector “Your home away from home” veel meer van toepassing is. Ook de wensen die gasten stellen aan hun hospitality-ervaring zijn de laatste jaren enorm veranderd.

Als ontwerper van hotelinterieurs sta je dan ook haast voor een onmogelijke opgave: hoe verenig je het publiek domein en de grootschaligheid die daarmee samen gaat met de behoefte van hotelgasten aan geborgenheid en de unieke beleving die je als merk wil bieden?

Sprekers

Tijdens deze Interieurzaken drie sprekers met elk een eigen antwoord op deze vraag: Maarten de Geus, associate | project architect bij Concrete; Vivian van Schagen, creative director | founder van The Invisible Party en Karin Krautgartner, associate creative director bij Marcel Wanders.

We reizen steeds meer. En vooral korte citytrips zijn enorm populair bij de globetrotter van nu. Ontwerpbureau Concrete ontwikkelde speciaal voor hen het concept voor CitizenM: betaalbare trendy hotels op populaire locaties. Het bleek een schot in de roos: CitizenM biedt inmiddels voordelige luxe op drie continenten, waarbij Concrete als creative art director nog steeds stevig betrokken is.
Zoku is anders: dit hybride woon/werk hotel werd speciaal ontwikkeld voor de internationale zakenreiziger. Zoku biedt kamers én appartementen met bijbehorende services die aansluiten bij een langer verblijf in Amsterdam.

The Student Hotel in Maasticht biedt ook short én long stay. Het contrasterende gebruik van kleuren, patronen en materialen doet anders vermoeden. Toch oogt het knus en intiem. Het ontwerp van The Invisible Party nodigt bezoekers nadrukkelijk uit om op avontuur te gaan. Daarbij wordt op een slimme manier gebruikgemaakt van de historie van deze voormalige Sphinx-keramiekfabriek.
Van een heel andere orde is The Fritz in Düsseldorf. Een terughoudend gebruik van kleuren met enkele uitgesproken accenten, luxe materialen en een aantal zeer bijzondere details voeren je als gast mee naar de ‘old style glamour’ van het Belle Époque.

Ook het Andaz Amsterdam doet een beroep op de locale geschiedenis: de gouden eeuw, Delfts blauw, cartografie, het water én de handel die Amsterdam z’n economische voorspoed brachten. Alles komt langs en krijgt vorm op een manier die we van Marcel Wanders kennen: met een rijke overdaad waarin je als gast volledig wordt ondergedompeld.
Het Andaz is bijna calvinistisch te noemen als we het vergelijken met het Mondrian Doha. Hier zie je wat er gebeurt als Marcel Wanders echt alles uit de kast trekt en een ervaring creëert die zich misschien nog wel het beste laat omschrijven als een uitbundige cross over tussen 1001-nacht en Alice in Wonderland.

Het programma van 17 mei ziet er globaal als volgt uit:

15.30 uur inloop met een stevige kop soep, koffie of thee
16.00 uur lezingen
17.30 uur drinks & nibles
18.00 uur einde

Toegang is gratis.

Aanmelden kan tot 14 mei a.s.

Aanmelden is noodzakelijk en kan tot 14 mei ivm de catering via patrick@bno.nl. Blijf op de hoogte van het gehele aanbod door een gratis abonnement op: BNO Nieuws.

Foto: The Fritz Düsseldorf, The Invisible Party (Sal Marston Photography)